Kupujesz używane auto? Sprawdź kraj pochodzenia, bo możesz mieć problem

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Mimo inflacji i stosunkowo słabej złotówki Polacy nie tracą zainteresowania importem używanych samochodów z USA. Do końca maja w naszym kraju zarejestrowano już blisko 15 tys. używanych pojazdów zza wielkiej wody. Kupno takich aut jest często atrakcyjne cenowo, ale może spowodować problemy, o których mało kto mówi.

Audi A4 to jeden z chętniej sprowadzanych w tym roku samochodów z USA
Audi A4 to jeden z chętniej sprowadzanych w tym roku samochodów z USAINTERIA.PL

Tegoroczny wynik jest o blisko 3,2 proc. wyższy niż przed rokiem. Na pierwszy rzut oka nie wygląda to może imponująco, ale warto zdawać sobie sprawę, że cały rynek importowanych aut skurczył się w tym czasie o 4,7 proc.

Import samochodów używanych. Ameryka popularniejsza niż Szwecja i Włochy

Stany Zjednoczone - z wynikiem 14,8 tys. rejestracji - znajdują się już w pierwszej piątce krajów, z których Polacy najczęściej sprowadzają samochody, za:

  • Niemcami (157,8 tys. rejestracji),
  • Francją (33,9 tys. rejestracji),
  • Belgią (19,2 tys. rejestracji),
  • Holandią (15 tys. rejestracji).

W okresie od stycznia do końca maja 2023 roku z USA sprowadzono do Polski więcej samochodów niż np.:

  • ze Szwecji (8,4 tys. rejestracji),
  • z Włoch (8,2 tys. rejestracji),
  • ze Szwajcarii (7,4 tys.),
  • z Austrii (7,3 tys. rejestracji).

Takie dane płyną z udostępnionego nam przez IBRM Samar narzędzia analitycznego "Mototrendy 3.1" pozwalającego wnikliwie prześledzić to, co aktualnie dzieje się na polskim rynku. Które marki i modele najczęściej trafiają do nas zza oceanu?

Njaczęściej sprowadzane z USA marki samochodów

Wbrew pozorom nie chodzi wcale o pojazdy endemiczne dla lokalnego rynku. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych producentów znajdziemy zaledwie trzech producentów wywodzących się z USA. Próżno też szukać dużego udziału modeli, których nie sposób dostać na rynkach europejskich.

Wśród najchętniej sprowadzanych z USA marek dominuje Audi (2,2 tys. rejestracji), przed 2. Fordem (1,8 tys. rejestracji), 3. BMW (1,7 tys. rejestracji), 4. Volvo (1,1 tys. rejestracji) i 5. Mercedesem (1,1 tys. rejestracji).

Auta z USA młodsze niż europejskie. Ale jest haczyk

Samochody sprowadzone z USA na tle importowanych do Polski z innych krajów - głównie UE - wyróżniają się zauważalnie niższym wiekiem. Średni wiek pojazdu sprowadzonego ze Stanów Zjednoczonych wynosi obecnie 9,13 roku. Dla porównania średni wiek samochodu sprowadzonego z Niemiec to obecnie 14,8 roku. Trzeba jednak pamiętać, że zdecydowana większość aut, która trafia do Polski z USA, kupowana jest na aukcjach samochodów uszkodzonych i ma za sobą większe lub mniejsze naprawy blacharskie.

Oczywiście nie każde auto z tytułem "salvage" oznacza poważne uszkodzenia. Amerykański rynek rządzi się swoimi prawami i wiele samochodów, których nie opłaca się odbudowywać za oceanem, po naprawie nie powinna sprawiać najmniejszych problemów nowym właścicielom.

Mało kto wie, że niechęć amerykańskich warsztatów do remontów uszkodzonych w wyniku kolizji czy aktów wandalizmu pojazdów nie zawsze bierze się z rozmiaru uszkodzeń. Decydującą rolę często odgrywa dokumentacja - np. samochód z odnotowaną szkodą (tytuł "salvage") może być np. "nieatrakcyjny" dla firmy ubezpieczeniowej i generować dla kolejnego właściciela zaporowe koszty obowiązkowego ubezpieczenia. W Europie tego rodzaju zawiłości nie są problemem, więc - przy odrobinie szczęścia - trafić można naprawdę interesujące oferty.

Z drugiej strony nie można jednak zapominać, że według danych takich firm, jak chociażby Carfax, w historii nawet w 99 proc. używanych aut importowanych do Polski z USA znajdziemy przynajmniej jedną szkodę.

Kupujesz używane auto? Na te modele lepiej uważać

Warto zdawać sobie z tego sprawę zwłaszcza, że zdecydowana większość importowanych do Polski z USA pojazdów to samochody europejskich marek. Dzięki imponującemu asortymentowi części z rynku wtórnego, naprawa uszkodzonego w Stanach Audi, BMW czy Mercedesa jest przecież dużo łatwiejsza, niż remont rozbitego Dodge, Lincolna czy Dodge'a.

Na pojazdy z USA trzeba też uważać z innego powodu - homologacji. Ponieważ uzyskały ją na amerykańskim rynku, nie spełniają europejskich norm emisji spalin. Może się to okazać problemem w przyszłości, gdy w większej liczbie polskich miast pojawią się strefy czystego transportu. Wjazd do nich możliwy będzie dla pojazdów spełniających konkretne normy (np. euro 5) lub - w przypadku braku potwierdzających to dokumentów - dla aut wyprodukowanych w latach obowiązywania danych norm.

Problem w tym, że ostanie roczniki danej generacji pojazdu spełniały często wyższą normę emisji spalin niż wynika to z daty produkcji. W przyszłości może się więc okazać, że wjazd do strefy będzie możliwy autem wyprodukowanym w Europie, ale pojazd z tego samego rocznika sprzedany pierwotnie na amerykańskim rynku - z uwagi na brak zaświadczenia o spełnieniu wyższej normy emisji spalin (nie uzyskamy go od europejskiego importera, bo pojazdy sprzedane w USA nie figurują w ich bazach danych) - nie będzie mógł do niej wjechać.

Dziesiątkę najczęściej sprowadzanych obecnie używanych aut z USA znajdziesz w naszej galerii

Najczęściej sprowadzane z USA samochody używane w 2023 roku

15 modeli, które najczęściej trafiały do Polski w ramach prywatnego importu używanych aut z USA w okresie od 1 stycznia do 31 maja 2023 roku

Volvo XC60, 470 rejestracji, średni wiek 8 lat 
Toyota Prius, 276 rejestracji, średni wiek 11,14 roku 
Jeep Grand Cherokee, 397 rejestracji, średni wiek 7,81 roku 
Ford Mustant, 462 rejestracje, średni wiek 13,53 roku 
Ford Escape, 473 rejestracje, średni wiek 5,63 roku 
Ford Edge, 263 rejestracje, 6,21 zarejestrowanych 
Dodge Durango, 249 zarejestrowanych, średni wiek 7,14 roku 
Dodge Challenger 269 rejestracji, średni wiek 7,39 roku 
BMW X3, 275 rejestracji, średni wiek 7,63 roku 
BMW serii 3, 399 rejestracji, średni wiek 10,72 roku 
BMW 5, 237 zarejestrowanych, średni wiek 11,3 roku 
Audi Q5 - 507 rejestracji, średni wiek 7,13 roku 
Audi A6, 268 rejestracji, średni wiek 8,79 roku 
Audi A4, 327 rejestracji, średni wiek 7,74 roku 
Audi A3, 260 zarejestrowanych, średni wiek 7,95 roku  

***

Lexus LBX, Volvo EX30, BMW M 1000 XR. Moto Flesz - odc. 94
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas